امام علي(ع):هر كه نگاه خود را از حرام باز دارد دلش آرام خواهد شد.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سفیر ایران در آستانه : سفر رئیس‌ جمهور به قزاقستان گامی رو به جلو است

سفیر ایران در آستانه : سفر رئیس‌ جمهور به قزاقستان گامی رو به جلو است

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , ایران

سفیر کشورمان در آستانه با اشاره به سفر رییس‌جمهور کشورمان به قزاقستان روابط ایران و قزاقستان را هم در سطح دوجانبه و هم در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی مثبت و رو به رشد توصیف کرد و از حصول توافق‌هایی در زمینه همکاری‌های اقتصادی، سرمایه گذاری، گمرکی،کشتیرانی،فرهنگی و گردشگری در سفر روحانی به آستانه خبر داد.

مجتبی دمیرچی‌لو در آستانه سفر یک روزه رییس‌جمهور کشورمان به قزاقستان در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با سطح تعاملات تهران – آستانه گفت: طبق اعلام منابع آماری قزاقستان در سال ۲۰۱۵ حجم مبادلات تجاری دو کشور  ۶۵۰ میلیون دلار بوده و آمار ۲۰۱۶ هنوز اعلام نشده است.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به  این سئوال که تعاملات تهران و آستانه در چه سطحی است و آینده تعاملات دو کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: روابط ایران و قزاقستان هم در سطح دوجانبه و هم در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی روند مثبت و رو به رشدی دارد.

وی ادامه داد: گرچه معتقدیم با توجه به ظرفیتهای فراوان، زمینه‌های زیادی برای ارتقای آن وجود دارد سفرهای متقابل مقامات عالیرتبه نشان‌دهنده اهتمام مقامات دو کشور به توسعه روابط سیاسی دو کشور است. با رفع برخی موانع از جمله تحریم‌های تحمیلی علیه کشورمان، تحرک جدیدی در روابط اقتصادی دو کشور ایجاد شده است.

دمیرچی لو با بیان اینکه انتظار افزایش سطح روابط اقتصادی تهران و آستانه را داریم افزود: با توجه به ظرفیتها، توانائیها و امکاناتی که دوکشور دارند و زیر ساختهای حمل و نقلی خوبی که در بخش های راه آهن، حمل و نقل دریایی وهمچنین هوایی ایجاد شده است، پیش بینی می شود سطح روابط اقتصادی بیش از این افزایش یابد.

وی در پاسخ به این سئوال که سفر رییس جمهور قزاقستان به تهران چه دستاوردهایی داشت و توافق های انجام شده در آن سفر چطور دنبال می شود؟ خاطرنشان کرد: آقای نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان مورخ ۲۳ و ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ در راس هیاتی بلندپایه به تهران  سفر کرد. در این سفر ۹ سند همکاری دولتی در زمینه انتقال محکومان به حبس، حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی، همکاری‌های فناورانه، صنعت، تجارت و سرمایه گذاری، حمل و نقل و تزانزیت در مسیر جاده ابریشم و همکاری بانکی ، راه آهن، صندوق توسعه ملی جمهوری اسلامی ایران و شرکت مادر تخصصی ملی بایترک قزاقستان و ۵۱ سند در ارتباط با بخش خصوصی امضا شد.

وی ادامه داد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری قزاقستان براساس وظایف خود نهایت تلاش را با پیگیری مستمر به منظور اجرائی شدن توافقات انجام می‌دهد. وزارتخانه ها و سازمانهای ایرانی و قزاقی مرتبط به توافقات نیز نقش مهمی در اجرائی شدن توافقات دارند.

سفیر کشورمان در قزاقستان در رابطه با اینکه سفر آتی روحانی به آستانه با چه اهدافی انجام خواهد شد و چه توافق ها و قراردادهایی به امضا خواهد رسید؟ هم تصریح کرد: سفر آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری با هدف ارتقاء بیشتر روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان انجام خواهد شد زیرا دو کشور ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه بیشتر روابط دارند.

وی ادامه داد: در این سفر توافقاتی در زمینه  همکاری‌های  اقتصادی، سرمایه‌گذاری، گمرکی، کشتیرانی، فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود. همچنین تبادل نظر در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر موضوعاتی است که در این سفر مطرح خواهد شد.

دمیرچی‌لو با اشاره به مهمترین زمینه‌های همکاری دو کشور گفت: در بخش‌های زیادی فرصت همکاری میان ایران و قزاقستان وجود دارد. بخش‌های راه‌سازی، معدن، فلزات، پالایشگاهی، کشاورزی، حمل و نقل و ترانزیت، انرژی، بهداشت و درمان، گردشگری، امور تجاری به ویژه صدور محصولات غذایی، مزیت‌های همکاری با قزاقستان است.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که بعد از برجام شاهد چه رفت و آمدهایی بین هیئت‌های ایران و قزاقستان بودیم و خواهیم بود؟ افزود: پس از برجام شاهد افزایش سفر مقامات دو کشور از جمله، وزرای امورخارجه، کشاورزی و رئیس جمهوری اسلامی ایران به قزاقستان و سفر رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه ، کشاورزی، اقتصاد و سرمایه‌گذاری قزاقستان به تهران بودیم که در سفر آقای نورسلطان نظربایف رئیس‌جمهور قزاقستان در راس هیاتی متشکل از تعدادی وزرا و شرکت‌های اقتصادی و تجاری به تهران ضمن برگزاری همایش مشترک تجاری بیش از ۶۰ موافقتنامه و یادداشت تفاهم میان بخش‌های دولتی و خصوصی دو طرف به امضا رسید.

وی خاطرنشان کرد: این اسناد بستر خوبی برای همکاری‌های دو کشور فراهم کرده است. سفر جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم به قزاقستان گامی رو به جلو در تکمیل همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مورد علاقه طرفین خواهدبود.

سفیر ایران در آستانه : سفر رئیس‌ جمهور به قزاقستان گامی رو به جلو است