گفتگو با خردمندان و دانشوران ، پاداشی کمیاب است.
خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ سیزده بدر سال ۹۷ چه روزی است

تاریخ سیزده بدر سال ۹۷ چه روزی است

سیزده بدر , سیزدتون بدر , 13 بدر

بر اساس تقویم رسمی کشور ، سیزده فروردین ۹۷ و به عبارتی سیزده بدر ۹۷ روز دوشنبه است. در این روز غیر از جشن سیزده به در ، وفات حضرت زینب سلام الله علیها نیز می باشد. همچنین مناسبت های روز جهانی کتاب کودکان و روز جهانی بیماری اوتیسم نیز جزو مناسبت های روز سیزدهم فروردین ماه ۹۷ می باشد.

در ادامه این مطلب می توانید زیباترین عکس نوشته های سیزده بدر رو ملاحظه و دانلود کنید.

عکس نوشته سیزده بدر , عکس سیزده بدر , سیزده بدر مبارک


تاریخچه ی سیزده بدر

همانطور که پیشینه ی جشن نوروز را از زمان جمشید می دانند درباره ی سیزده به در (سیزده بدر) هم روایت هست که :

«… جمشید، شاه پیشدادی، روز سیزده نوروز (سیزده بدر) را در صحرای سبز و خرم خیمه و خرگاه بر پا می کند و بارعام می دهد و چندین سال متوالی این کار را انجام می دهد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و آیین درمی آید و ایرانیان از آن پس سیزده بدر را بیرون از خانه در کنار چشمه سارها و دامن طبیعت برگزار می کنند …»

اما برای بررسی دیرینگی جشن سیزده بدر از روی منابع مکتوب، تمامی منابع مربوط به دوران قاجار می باشند و گزارش به برگزاری سیزده بدر در فروردین یا صفر داده اند، از همین رو برخی پژوهشگران پنداشته اند که جشن سیزده بدر بیش از یکی دو سده دیرینگی ندارد اما با دقت بیشتر در می یابیم که شواهدی برای دیرینگی جشن سیزده بدر وجود دارد.

همانطور که پیش از این گفته آمد، تنوع و گوناگونی شیوه های برگزاری یک آیین، و دامنه ی گسترش فراخ تر یک باور در میان مردمان، بر پایه ی قواعد مردم شناسی و فرهنگ عامه، نشان دهنده ی دیرینگی زیاد آن است.

تاریخ سیزده بدر سال ۹۷ چه روزی است